Ovenstående er gældende lige meget hvilken stue man er indskrevet på, blot er vilkårene forskellige.
Tryghed mener vi fremmes ved at have et nært tilhørsforhold til sin ”egen” stue i starten og her etablere de første relationer til børn og voksne,
- den trygge base - inden resten af huset tages i besiddelse.
Den voksnes opgave er at være til stede og være nærværende, være til hjælp, til støtte og trøst, men også at give barnet mulighed for selv at klare konflikter – at hjælpe til at udvikle barnets selvtillid og styrke dets selvværd.
Legen er efter vores opfattelse en af de vigtigste ting for barnets udvikling, da det er her at de sociale kompetencer udvikles, spilleregler skal overholdes og forhandlingsprocesser foregår uafbrudt.
Udeliv præger af naturlige årsager det meste af skovgruppens tid, men også børnene fra Rolfs Plads har et aktivt udeliv.
Legepladserne i nærområdet benyttes flittigt, vor egen legeplads er under stadig og spændende udvikling, udveksling med skovgruppen, brug af vores HT-kort, brug af vores årskort til Zoo, biblioteket samt alle de gratis kulturelle arrangementer som enten Frederiksberg eller Københavns Kommune måtte udbyde.
Når økonomien er til det tager vi også i teatret.
Sluttelig må man sige at både skov- og hjemmebørn får et bredt kendskab til de muligheder, der findes i begge miljøer, men det at færdes i naturen bliver den ene gruppes force, mens det at færdes sikkert i det ”trafikale bymiljø” og finde glæden ved dets mange tilbud på seværdigheder og kulturoplevelser, primært bliver hjemmebørnene til gode.