Kensington d. 26.9.2016
Kære alle.
Så er vi ankommet til Melbourne og har fået en fantastisk velkomst.
Sigi, general manager af KCCC, og hendes mand hentede os i lufthavnen søndag eftermiddag (lokal tid) og kørte os til en pub, hvor vi fik en dejlig aftensmad.
Bagefter indkvarterede de os i Malenes (tidligere forældre i Frb. folkebørnehave) hus i Kensington.
I dag (mandag) har vi besøgt KCCC og fået en grundig rundvisning af Sigi og Melissa, som er pædagogisk leder af centeret.
Vi hilste på mange personaler og fik en meget varm velkomst. Der var arrangeret en barbeque frokost til ære for os.
Vi blev præsenteret for vores skema for de næste 3 uger. Der er meget at se til!
Vi skal være på alle stuer, 2 dage ad gangen, dog med onsdagene sat af til besøg på andre institutioner som Sigi er i ledernetværk med. Hver dag fra kl. 9-17.
På torsdag har Hayley, som besøgte os sidste år, arrangeret en middag for os og de personaler, der har tid.
Fra fredag til søndag vil Sigi og hendes mand tage os på weekend tur til The Great Ocean Road, som skulle være en fantastisk smuk tur med både strand, vand og land.
Vi har allerede set kænguruer og blevet ”lovet” at der vil være koalaer når vi tager på weekend!
De bedste hilsner fra down under :-)
Jette og Anne Sofie
Jette har de første 2 dage arbejdet i Acacia grupperummet, der rummer 16 børn i alderen 3-4 år.
Anne Sofie har været i Gumnut gruppen der har børn i alderen 1-3 år.
Vi er som sagt blevet modtaget meget positivt og alle virker ivrige for at fortælle om deres arbejde og høre om vores metoder.
Institutionen er i et plan og alle stuer har direkte adgang til legepladsen.
Der bliver arbejdet med selvforvaltning, så børnene vælger blandt andet selv, om de vil være udenfor eller indenfor. Der er mange borde/stationer både ude og inde, der tilbyder forskellige aktiviteter. Børnene vælger til og fra og i samarbejde med personalet opstår der spontane aktiviteter.
Børnene er meget selvhjulpne, de rydder selv af når de har spist, de smører sig med solcreme ved et lille bord med spejl og de vælger selv om og hvornår de vil have ”morningtea” og ”afternoon tea”.
De fleste ting er i børnehøjde så de selv kan tage de ting de ønsker.
De fleste måltider foregår udendørs under halvtag.
Alle børn og personaler bærer solhat udendørs fra 1.9. til d. 1.5.
Vi oplever, at personalet bruger en del tid på dokumentation, både med foto, men også ved at skrive dagligt på papir, hvad hver enkelt barn har lært og arbejdet med.
En stor forskel fra danske forhold er, at personalet skal lave en ”risk assistment” på hver enkelt tur de måtte ønske at komme på med børnene, dvs. skriftligt vurdere hvilke farer der kan være på turen og hvordan det skal håndteres samt hvilken læring der foregår turen.
Der er en god normering efter danske forhold; 4 personaler til 12 børn i alderen 1-3 år mellem kl. 9.30 og 16 og 3 personaler til 16 børn i alderen 3-5 år i samme tidsrum. Til gengæld er der stort set ingen børn der er der fuldtid, så en gruppe på 12 børn dagligt består i virkeligheden af 36 og 40 børn i løbet af en uge!
Børnene er der mellem 1-4 dage om ugen. Hvis forældre holder fri en dag hvor de har plads i institutionen kan de ”sælge” deres plads, og slippe for betaling hvis en anden forældre ”køber” pladsen.
Forældrebetalingen er meget høj, derfor er det kun meget få der har en fuldtidsplads.
En dag koster ca. 600 kr., så en fuldtidsplads koster i omegnen af 12.000 kr. pr. måned.
Institutionen er multikulturel, både i børnesammensætning og i personalesammensætning. De bruger der i deres daglige arbejde, lærer sange på andre sprog og hvordan man siger ”hej.”
I dag, onsdag, besøgte vi 2 andre institutioner som Sigi er i ledernetværk med.
Det ene var en hospitalsinstitution, en helt ny bygning fra 2012, kaldet Royal Childrens Hospital.
Det er en institution for hospitalpersonalets børn.
Der var flotte, lyse rum og flere ekstra rum, blandt andet ammerum, bibliotek og reflektionsrum.
Den anden institution var 2 ældre huse der var bygget sammen og tilført nye rum. Den havde en skøn legeplads med masser af forskellige muligheder.
I morgen skal vi besøge 2 andre institutioner. Det var alt for nu, skriver snart igen.
Bedste hilsner
Jette og Anne Sofie
OPDATERING 3.
Kensington d. 4.10.2016
Efter en lang weekend på Great Ocean Road er vi nu i gang igen i KCCC.Siden sidste opdatering har vi besøgt yderligere 2 institutioner.
Den ene institution hed Bupub Womindjeka, hvilket betyder ”Velkommen børn”Der var en del forældre der sad økonomisk hårdt i det. Derfor havde personalet lavet et tøjskab i indgangen/receptionen, hvor forældre kunne lægge brugt, pænt tøj og tage det tøj de måtte have brug for til deres børn.
Ligeledes var der et madskab med forskellige snacks, mueslibarer, færdigretter og glas med forskellige saucer for at hjælpe travle forældre. Personalet måtte også gerne tage fra det. Det blev fyldt op 2 gange om ugen. Institutionen havde budget til at gøre det.
Den anden institution hed Gowrie Docklands og lå i en bygning med elevator, men var stadig i et plan med en legeplads i midten af centeret. Denne institution er også en ”skole” for studerende og derfor har de forskellige stuer med et lille observationsrum ved siden af, så de studerende kan observere børnene og de andre pædagoger, uden at forstyrre børnene og deres aktiviteter. Det var meget vigtigt for dem i denne institution og derfor var vi kun i kontakt med børnene, da vi blev vist rundt på legepladsen.
Generelt er der en stor opmærksomhed på aboriginals som de kalder ”the traditional owners of the land.”
Tilbage i 2008 gav staten en officiel undskyldning til alle aboriginals for de overgreb den australske regering udsatte dem for i mange år.
Staten har efterfølgende bestemt, at det alle steder skal være synligt hvilken stamme der har levet i det område institutionen er beliggende i og at der i alle institutioner vi har besøgt hænger skilte og dekorationer/plakater der ærer dem.
En anden ting der fylder meget er miljø og genbrug. Hver institution har et hjørne hvor de opfordrer forældre til at medbringe genbrugsting, som børnene kan gøre brug af.
Desuden er det et tema i mange aktiviteter med børnene. De fleste institutioner har en høne eller flere på legepladsen, som bliver fodret med køkkenaffald/rester fra børnenes måltider.
Mange af deres indendørs dekorationer er lavet ud af genbrugstingene. I en institution havde de lavet en uro ud af et gammelt cykelhjul med gamle knapper, kapsler osv. Og andre igen har lavet billeder ud af diverse plastiklåg, mælkekartoner osv. Det virker som en vigtig ting for dem, at kombinere naturen og genanvendelige materialer. Der er ikke mange ”nye” ting at finde på deres stuer, men masser af naturting og genbrugsting.
Der er meget fokus på at passe på solen. Legepladsen har meget overdækning og alle børn og personale skal bære solhat og solcreme udendørs fra d. 1.9. til d. 1.5. Der er små borde med spejl ude og inde, hvor børnene selv tager solcreme på. De kalder det at være ”sunsmart” og der er anvisninger til personalet om hvilket tøj der er passende i forhold til det.
En anden ting der er gennemgående for institutionerne er, at de alle har plakater hængende alle vegne med børnenes rettigheder. Alle institutioner har ligeledes alle læreplaner hængende på samtlige stuer og gange.
Mandag og tirsdag i denne uge, er vi startet i to nye stuer og observerer, interagerer, kommunikerer og reflekterer på højt plan! Jette er i Hayleys gruppe, som er deres skolegruppe. De kan være op til 27 børn om dagen og har en lærer tilknyttet hver dag fra 9-14, som forbereder dem på skolen, sammen med det øvrige personale. Anne Sofie er i en vuggestuegruppe med 12 børn dagligt.
Mandag eftermiddag blev vi begge samlet op af vores værtsfamilier, hvor vi nu kan få pakket en anelse ud, da vi skal være hos dem til vi rejser hjem. Vi blev endnu engang modtaget meget fint og fik hver især vores eget værelse og familierne havde forberedt os et hjemmelavet måltid mad. Og så var det ellers tid til at fortælle om Danmark!
I aften er vi blevet inviteret hjem til middag hos en fra bestyrelsen, som synes det var en fantastisk mulighed at kunne få besøg af to danske damer!
Det var vist alt fra os for denne gang, vi skriver snart igen.
Bedste hilsner
Jette og Anne Sofie
OPDATERING 4
Kensington d. 10.10.2016
Onsdag morgen startede Anne Sofie i et nyt grupperum, denne gang med 16 3-5 årige, mens Jette blev i skolegruppen hos Hayley.
Vi besluttede, at Jette skulle blive i den gruppe for at komme lidt tættere på børnene og deres praksis. Børnene blev mere trygge ved Jette, ville gerne vise hende ting de kunne eller spurgte om hun ville deltage i deres leg. Det var dog stadig svært decideret at sætte aktiviteter i gang på samme måde som vi gør i Danmark. Børnene er vant til at gå til og fra aktiviteter og er meget i bevægelse. De er ikke vant til voksenstyrede aktiviteter som vi kender det hos os.
Anne Sofie ville gerne være med de lidt større børn og sammenligne med Jettes oplevelser i børnehaven. Anne Sofie så en masse meget selvstændige børn, der var nysgerrige og interesserede, men også meget selvkørende individer. Der var forskellige borde med bl.a. modellervoks, puslespil, klippe/klistre ting, men primært lagt an på at børnene selv gik til og fra. Billedet er det samme som Jette har iagttaget.
Udendørs er der mange stationer med både udendørs og indendørs legetøj, flere steder f.eks. staffeli, hvor børnene selv tager forklæde på og går i gang, men også en legostation, bøger, konstruktionslegetøj mm.
Generelt er det barnets valg der er i højsædet. Det ser ud til, at det er færre konflikter børnene imellem og også barn /voksen imellem, da børnene bare kan gå fra det. de ikke bryder sig om.
På den anden side ser det ud til at børnene er lidt alene, når det kommer til at bearbejde det der sker omkring dem og at der ikke bliver sat så mange ord på det relationelle og barnets følelser.
Til gengæld bliver der talt meget om miljø/genbrug, solbeskyttelse, mad (sund/usund), lære ord på andre sprog, lære bogstaver og tal (de er dygtige!)
I kulturen i Australien generelt ligger der en stor respekt for andre mennesker og deres valg og alles ret til at være her. Det oplever vi påvirker det daglige liv i institutionen f.eks. i konflikthåndtering.
Et eksempel:
Et barn kommer grædende og siger til en pædagog at hans bedste ven ikke vil lege med ham, han leger med en anden. Pædagogen forklarer barnet at det er vennens valg og han sikkert vil lege senere. Barnet er fortsat meget ked, og sidder og græder på stuen i 10 min. Pædagogen siger at der er andre at lege med, men viser ikke hvem og hvor. Pædagogen finder vennen på legepladsen og fortæller ham at hans ven er ked, ikke for at give drengen dårlig samvittighed, men for at han skal vide at han betyder noget for hans ven. Efter 10 min rejser barnet sig fra stuen og går på legepladsen igen, finder vennen der nu er klar til at lege og barnet kommer glad og fortæller pædagogen at nu er de sammen igen.
Vi oplever, at institutionen er meget optaget af at gøre børnene selvstændige og uafhængige af voksne, hvor vi arbejder meget med relationer i Danmark. Vi oplever, at vi kender det enkelte barn godt og ser hvad de har brug for. Den personlige kontakt er meget vigtig for os i DK, men vi oplever, at personalet hernede ”drukner” i dokumentationsarbejdet.
F.eks. har vi oplevet, at en pædagog sidder og har en samtale med et barn samtidig med at dialogen bliver skrevet ned. Når barnet så vælger at gå væk, bliver skrivearbejdet gjort færdig. Personalet har lyst og vilje til at være mere i øjenhøjde med børnene, men de føler at der er lagt mere vægt på dokumentationen end det egentlige nærvær og derfor bliver det selvfølgelig prioriteret højest.
Hver personale har 2-4 timer om ugen til at gå fra gruppen og dokumentere, samt planlægge forløb.
Dialogisk læsning foregår, som med alle andre ting her, som et tilbud. De bliver tilbudt at komme med, hvilket de vil gøre i de fleste tilfælde, men hvis en ikke har lyst til at deltage, vil personalet acceptere det, hvor vi i Danmark arbejder mere struktureret med de små læringsgrupper.
Vi er optaget af at børnene klarer så mange ting selv, som vi i langt højere grad gør for børnene hjemme eller i hvert fald guider meget mere i.
Eksempler:
Børnene skal have solhatte på udendørs og de hjælper gerne hinanden med det og finder forsvundne hatte.
De klarer selv at vurdere om de skal have jakke på udendørs og henter hvis det er nødvendigt.
Rydder selv op efter maden, skraber madrester i en spand og sætter tallerken og glas i en balje på gulvet.
Har børnene en lang næse får de at vide at de skal finde noget papir og tørre næsen, og det gør de så bare.
De vasker hænder selv, med større eller mindre held!
Formiddagsmaden og eftermiddagsmaden er progressiv, dvs. at børnene selv vælger hvornår de har lyst til at spise. Maden er til rådighed 1 - 1 1/2 t.
Frugt bliver sat frem i store mængder og der ligger tænger fremme til at tage med, hvilket de klarer virkelig flot.
Børnene bruger ikke hagesmække, og det gælder også for de allermindste. Primært for at skåne miljø i forhold til mindre tøjvask, men der er også læring i at passe på sit tøj.
Kun når der bliver serveret suppe får de mindste babyer hagesmæk på.
Personalet fortæller, at de primært modtager nye børn en gang om året (i januar) og det betyder også, at det vi ser nu er resultatet af intensivt arbejde med disse færdigheder de første måneder af året.
Til gengæld oplever vi, at selvhjulpenhed i forhold til bleskift, toilettræning, selv tage tøj af og på ikke er prioriteret. Personalet venter på at forældrene giver besked om at deres barn er klar til toilet, men der foregår ingen træning inden i institutionen. Al bleskift, selv med de store børn, foregår på et puslebord.
Torsdag eftermiddag var vi i Melbourne Zoo for at se hvordan en ”Risk assistment” bliver lavet. Vi fulgtes med en pædagog fra børnehaven. Hun fortalte, at der skal vurderes risici lige fra man går ud af døren til man er tilbage igen. Der skal tages højde for lyskryds, perron plads, overgang fra perron til tog, hvordan man skal sidde/stå i toget, hvor toiletterne er i zoo, er der mulighed for at skifte børnene, hvis børnene bliver væk, hvor man kan spise med børnene og hvilken rute man skal gå i zoo. Desuden er der de ”almindelige” risici, såsom hvis et barn falder, hvis en hund kommer imod børnene, hvis børnene bliver forskrækkede etc. Alle disse ting skal skrives ned og faren skal skaleres, dvs lille, mellem eller stor fare for at... Dernæst hvad man har tænkt sig at gøre i de givne situationer.
Desuden laves der lister med personalets personlige oplysninger hvis der skulle ske noget med dem og børnene er fordelt på de forskellige personaler. Ialt mange sider!
De sidste dage prøver vi at samle op på alt det vi har oplevet, er i forskellige grupperum og Anne Sofie skriver blandt andet på en artikel med Sigi omkring vores udvekslingsprogram.
Bedste hilsner Jette og Anne Sofie
OPDATERING 5
Kensington d. 14.10.2016
Så er det blevet vores sidste dag på KCCC og personalet har medbragt skønne kager, chips og slik til deling i personalerummet; yummi :-)
De sidste par dage har Jette været i 2 forskellige grupper, begge med 1-3 årige.
Anne Sofie fik et par timer i det de kalder ”sessional kinder” som er betalt børnehave for de store børn, året inden de starter i skole.
Noget vi endnu ikke har skrevet om er, hvor implementeret ”hjernesmart pædagogik” er hernede. Hernede kaldes det ”strengthbased approach” og er noget personalet har arbejdet med i mange år. Der undervises i det på uddannelsen.
Deres tilgang til børnene er meget anerkendende, de siger meget sjældent ”nej,” men siger i stedet ”vil du være sød at..” eller ”jeg vil gerne ha´ at du..”, ”Når du gør sådan bliver din ven ked af det..” Børnene har generelt en god tone indbyrdes.
I dag har vi besøgt en institution i Williamstown, en anden forstad til Melbourne. Den ligger tæt ved stranden og hedder ”Kids on the bay.” Den er startet for 4 år siden af en dansker (bosiddende i Melbourne siden 1993).
Institutionen er bygget med en stort fællesrum i midten, hvor også køkkenet er beliggende. Derfra har alle stuer adgang. De havde ansat en pædagog til kun at varetage legepladsfunktionen. Dvs. at han hele dagen, på nær frokost, er udendørs, bygger med børnene, leger, passer hønsene, etc. Hver fredag hele året har de en udflugt til stranden med 22 børn, hvor de leger hele dagen. Generelt lagde de meget vægt på at komme på ture i lokalområdet, på trods af besværet med ”Risk assistment.” En dejlig institution, i et skønt område.
Generelt har det været en fantastisk tur på alle måder. Vi er blevet modtaget så imødekommende og venligt overalt. Vi har set mange centre, der er meget engagerede i deres arbejde og mange har udtrykt begejstring og respekt for dansk pædagogik.
Personalet har været meget åbne overfor os, og ønsket at dele deres faglighed med vores.
Vi har været optaget af forskellighederne vores kulturer imellem, men har også set mange fællesnævnere.
Vi deler humor, så vi har haft mange gode grin sammen!
Vi har alle været optaget af hvad vi kan få ud af dette udvekslingsprogram, og mange ønsker at komme til Danmark.
De 4 hovedpunkter vi tænker vi kan lære fra KCCC er:
bæredygtighed, miljø/genbrug
børnenes selvstændighed
hjernesmart praksis
interkulturel forståelse
Det KCCC gerne vil lære fra os er:
små læringsgrupper/strukturerede aktiviteter
at ”måle” følelser/meningsfuld læring (effektstyring)
ture
interkulturel forståelse
Derudover er Melbourne en meget smuk by og vi er meget taknemlige overfor alle, der har taget os på ture, restauranter og sightseeing.
En oplevelse for livet!
Tak for denne gang.
Jeres udsendte
Jette og Anne Sofie